Герцог Анжуйский ждет письмо, Гийом дю Барта остался в Париже, королева-мать хочет его арестовать, а у Жана де Броса в очередной раз срывается общение с женой — он должен объяснить Сен-Люку, зачем король Франции отправил его к королю Наварры
Дата и время: 19 февраля 1578 года, понедельник, день
Обратите внимание на герцога Майеннского, господа. Признаки ожирения выражены лишь немного. Однако или времячко прошло или в полный рост он смотриться внушетельнее, но в отдушину пролезть не мог. Как бы то ни было, препарат на основе яблочного уксуса был бы кстати.
Baron Franзois Girard - "The Entry of Henry IV into Paris, 22 March 1594"
Написано в начале 19 века. Носит аллегорический характер.
Henry IV's entry into Paris marked the triumph of compromise (he converted to Catholicism in 1593), the end of the wars of religion and the return to political stability with the establishment of the Bourbon dynasty. In the context of the post-Napoleonic Restoration, this painting became a potent symbol of the moderation and reconciliation promised by the new constitutional monarchy. Accordingly, in November 1815, King Louis XVIII commissioned Gérard to depict this scene as a replacement for the Battle of Austerlitz painted by Gérard for Napoleon. Its significance was lost to no one and, in reviewing the finished painting, the official government newspaper went so far as to state that "nous ne savons si le peintre a represent le passé ou le present" (Moniteur Universel, 9 July 1817). In armor and upon his white horse, the King is welcomed by the Provost of the Merchants, L'Hullier, who presents him with the keys to the city. He is accompanied on his right by his comrade in arms, the Maréchal de Cossé-Brissac, Governor of Paris, saluting him with his hat, Crillon holding the flag with the fleur de lys and the Maréchal de Sully, Duc de Bethune, the Cardinal de Retz, the Maréchal de Biron, (in shadow, as he was later to betray the king) and the Maréchal Duc de Montmorency, leader of the Catholic League (ancestor of Mathieu de Montmorency, a leader of the Ultras, emphasizing the reconciliation of both left and right). In the foreground, on the left of the composition, appears the loyal Néret with his two sons, who had fought for Henry and opened the gates of the city; immediately behind him a standard-bearer embraces a citizen, expressing the joyous reconciliation of a divided nation - a reference to Bonaparte's soldiers returning to a life of peace.
Further to the left a war widow, dressed in black, gives thanks - a parallel reference to the loss of so many lives in Napoleon's wars. On the right of the composition, the Maréchal de Matignon on horseback brandishes his sword; next to him, Saint-Luc d'Epinay urges a Leaguer to face the King. In the distance, one can see the Porte Neuve where the King had entered the city and the unfinished Petite Galerie (now Galerie d'Apollon) of the Louvre, whose reconstruction had been interrupted by the civil war. To demonstrate that Henri was a monarch with the feelings and desires of more ordinary men, the King's mistress Gabrielle d'Estrées, who was certainly not present, is depicted on the balcony on the right.
Простите, мадам, но этот портрет был написан по личному повелению вашей августейшей матушки. Впрочем, если на то будет ваша воля, я попробую отыскать другшие портреты.
Ну что вы, шевалье. У короля Наваррского были темно-русые волосы, но выгоревшие на солнце. Солнце Беарна очень жаркое. А вот у мадам маргариты волосы были черные, но она посыпала их золотой пудрой.
Граф де Бюсси пишет:
цитатаМеня гораздо больше смущает столь кроткий взгляд...
Но граф, королю Наваррскому было всего 18 с половиной лет.
Все даты в формате GMT
3 час. Хитов сегодня: 4
Права: смайлы да, картинки да, шрифты да, голосования нет
аватары да, автозамена ссылок вкл, премодерация вкл, правка нет